Burn out sindrom

Burn out sindrom se najčešće koristi da se opiše posebno stanje mentalne iscrpljenosti.

Jedna od definicija koje se danas koriste a vezane za burn out sindrom su da je on:

1.Sindrom koji sačinjavaju emocionalna iscrpljenost, depersonalizacija i smanjen lični učinak,

2. Specifično psihološko stanje koje je posledica intenzivnog, dugotrajnog i neumanjenog stresa na radnom mjestu,

3. Posledica ozbiljnog neslaganja između prirode posla i prirode osobe koja posao obavlja

4. I da se najčešć se javlja kao odgovor na hroničnu emocionalnu napetost i može se posmatrati kao vrsta profesionalnog stresa, koji je posledica kontakta izmeĎu osobe koja pruža pomoć i osobe koja pomoć prima.

Postoji veliki broj faktora koji utiču na pojavu sindroma, a to su: demografske varijable,lični faktori rizika ( godište, bračno stanje, obrazovanje, pol, karakterne osobine).

Postoji veliki broj manifestacija na osnovu kojih se može prepoznati sindrom sagorijevanja a to su: fizički ( iscrpljenost, gubitak energije, mišićnoskeletni simptomi, respiratorna oboljenja, gastrointestinalni poremećaji, hipertenzija, kardiovaskularne bolesti, glavobolja, insomnia  i smanjenje brige o sebi), psihološki ( bijes, depresija, anksioznost, frustracija, osećanje krivice, napetost, iritabilnost , emocionalna praznina, gubitak idealizma), interpersonalni ( nemogućnost komunikacije sa porodicom, prijateljima i kolegama , nepoverenje prema saradnicima i drugima u radnom okruženju, zapostavljanje porodičnih i socijalnih obaveza , bračna disfunkcija), profesionalni ( gubitak inicijative gubitak interesovanja, gubitak efikasnosti, smanjena produktivnost, zamor).

Postoji veliki broj testova za procjenu stepena burn out sindroma u prilogu ćemo prikazati Upitnik izgaranja na poslu Christine Maslach (MBI) danas se smatra najpoznatijom mjerom izgaranja na poslu.

Na postavljena pitanja, odgovaraćete tako što ćete za svako postavljeno pitanje označiti skor koji najbolje predstavlja vaš odgovor (0-nikada 6-svakoga dana)15418300_155759964903232_8395615296225939549_o

Bodovi koje dobijete saberete i dobijete ukupan skor a rezultati znače:
1. Skor 17 ili manje: Nizak nivo sagorijevanja
2. Skor izmedju 18 i 29: Umjereno sagorijevanje
 3.Skor preko 30: Visok stepen sagorijevanja

Strategije koje mi predlažemo su:

  1. Strategije koje su vezane za životni stil: obezbediti dovoljnu količinu sna, obezbediti odgovarajuću ishranu, sprovoditi normalnu fizičku aktivnost, odrediti i održavati prioritete, isplanirati odgovarajuće vrijeme za odmor, meditacija i/ili joga, zadržati smisao za humor, sagledati ograničenja, zatražiti emocionalnu podršku i praktičnu pomoć od porodice, održavati kontakte sa prijateljima.
  2. Strategije za profesionalni životni stil: postaviti realistične ciljeve, mijenjati poslovnu rutinu, objektivno posmatrati negativne interakcije i situacije, praviti kratke pauze, tražiti podršku od kolega i poboljšati veštinu komunikacije.
  3. I strategije vezane za organizacije u kojima se može pojaviti burn out sindrom: anketirati osoblje o organizacionoj politici , stvoriti zdravu radnu sredinu punu podrške , uspostaviti dobre interpersonalne odnose među radnicima ,ohrabriti i obezbjediti pristup obuci usmerenoj na psihosocijalnu dobrobit i podržavati i održavati snažno vođstvo.
Advertisements

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се / Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се / Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се / Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се / Промени )

Повезивање са %s