Proučavanje dječijih crteža

Sta mislite šta je dijete nacrtalo na ovom crtežu?

djeca.png

Arnhajm Rudolf (1970) iz čije knjge smo pozajmili sliku je dao mnoštvo primjera crteža djece uz objašnjenje načina njihovog misljenja.

Sliku koju smo prikazali predstavlja crtež konjanika kojeg je nacrtala djevojčica od 3 godine i 9 mjeseci. “ Na njemu je konj prikazan kao veliki oval, a vodoravna linija predstavlja ono na čemu čovjek sjedi.“ ( Arnhajm Rudolf,str 209.)

Ono što se može prepoznati iz dječijih crteža to da je crtež ovog uzrasta  veoma jednostavan u odnosu na objekte koji su dosta složeniji. Važnije, po autoru, je to da  crtež nije mehanička kopija modela nego „sasvim jasno pokazuje duh koji slobodno nastoji da otkrije za svoj predmet važne strukturalne odlike i da za njih pronađe odgovarajuće oblike u medijumu linija na dvodimenzionalnoj površini“.

Što je nama bitno to je da je dijeca stavljaju na hartiju ono što ono vide iz neposrednog iskustva i šta ona vežu uz pojmove koje su vidjeli u vezi objekta, ili u našem slučaju sa temom jahača na konju: „on je ustoličen zaokružen i zaštićen i bezbedno poduprt“.

Osim toga što kod dječijih crteža možemo vidjeti njihov razvoj mišljenja takođe može se vidjeti i da djeca imaju određene probleme, nedoumice, čak i zlostavljanje u porodici. U nastavku ćemo prikazati sliku djevojčice koja se zajedno sa porodicom preselila iz Evrope u Ameriku.

Prvi crtež djevojčica je crtala odmah nakon preseljenja u Ameriku i njenog početnog nezadovoljstva školom. Na crtežu se može vidjeti kako je nacrtala sebe kao djevojčicu koja je tužna i uplakana, „sa slabačkom kosom, bez ruku ili ograđenu zaštitničkim konopcem za preskakanje“.

djevojcica-pvrva-slika

 

Drugi crtež je nastao kada se djevojčica prilagodila što se može vidjeti po samom crtežu jer ne postoji suprotnosti u likovima ka što se može vidjeti u prvom crtežu. Osim toga, može se primjetiti da su figure srećne tj. nasmijane pa  se može vidjeti da se djevojčica prilagodila školskoj atmosferi i da je stekla prijatelje.

djevojcica1.png

 

 

Abraham Rudolf (1970) primjećuje da : „Devojčica nije mogla da napravi ove crteže a da ne uoči razloge onome što je muči. Ona je zapazila u svojoj okolini bolno odbijanje i neprijatnu razuzdanost, što se kasnije lepo sredilo. Za te različite teme, pronašla je ubedljive likovne oblike. Radeći sve to, učinila je da razni vidovi njenih briga i radosti postanu opipljivi i shvatljivi. Uz pomoć čula vida, tačno je svoj problem opisala i oblikovala na hartiji.“

Smatramo da dječiji crtež ne bi trebali uzeti olako i ne razmišljati o njegovom značenju jer nam ono pruža veliki broj informacija o djetetovom mišljenju, njegovim osjećanjima, njegovom viđenju svijeta, kao i njegovoj orginalnošću na način na koji crta.

 

 

Rudolf Arnhajm (1970),Vizuelno mišljenje-Jednistvo slike i pojma, Univerzitet umjetnosti u Beogradu, beograd. 200-2014

Advertisements

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се / Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се / Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се / Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се / Промени )

Повезивање са %s