Nasilje u školi

Nasilje u školi je jedan od starih problema koji još nije na najbolji način preveniran i sankconisan. Svjedoci smo da ne postoji mali broj đaka koji su žrtve nasilja u školi i da to nasilje dovodi čak do smrtonosnih ishoda.

Olveus, psiholog koji je radio na prevenciji nasilja u školama, definiše zlostavljanje u školama kao „ponavljanje negativnog, zlonamjernog od strane jednog ili više učenika usmjerenih portiv učenika/ce koji ima poteškoća da brani sebe. Većina zlostavljanja se javlja bez ikakvog povoda od strane učenika koji je izložen.“ Doktor Olveus smatra da ono što je možemo da uradimo povodom ovog problema jeste da indentifikujemo karakteristike učenika koji će najvjerovatnije biti nasilnici i onih koji će biti najvjerovatnije žrtve zlostavljanja u školi.

Nasilnici imaju tendenciju da ispoljavaju sledeće karakteristike:

  • Oni imaju jaku potrebu da dominiraju i da slavladavaju učenike,
  • Impulsivni su i lako se naljute,
  • Često su aresivni prema odraslima, posebno roditeljima i nastavnicima,
  • Pokazuju vrlo malo empatije prema žrtvama učenicima i
  • Ako su dječaci prilično su fizički jači od dječaka njihove generacije.

Prema Olveusu, tipične pasivne žrtve imaju sledeće karakteristike:

  • Oni su često oprezni, osjetljivi, mirni, povučeni i stidljivi,
  • Često su anksiozni, nesigurni, nesrećni i imaju nizak stepen samopoštovanja,
  • Depresivni su, imaju više suicidalnih misli više od svojih vršnjaka,
  • Nemaju najboljeg prijatelja, imaju bolje prijateljske odnose sa odraslima nego sa vršnjacima i
  • Ako su muškarci, često su fizički slabiji.

 

Ove karakteristike djelimično uzrok zlostavljanja. Takođe postoji i druga, znatno manja grupa žrtava, pod nazivom „provokativne žrtve“ , sa djelimično različitim karakteristikama uključujuči često probleme čitanja i pisanja i karakteristike poremećaja ADHD. Ponašanje „provokativnih žrtava“ utiče na negativne reakcije mnogih učenika u školi, a često nisu omiljeni kod nastavnika.

child-1439468__340

Nasilnici i žrtve prirodno zauzimaju ključne pozicije u konfiguraciji problema nasilnik-žrtva, ali ono što ne smijemo zaboraviti, da i ostali učenioci u učionici igraju važnu ulogu.

 

Advertisements

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се / Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се / Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се / Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се / Промени )

Повезивање са %s