Uticaj medija na muško-ženske odnose

Ženska meta —> bogat i uspješan muškarac 

Stereotip da žena treba da bude ljepša od muškarca veoma je raširen širom svijeta. U savremenom svijetu najviši socijalni ideal predstavlja mlada i lijepa žena udata za bogatog i profesionalno uspješnog muškarca. Vrlo ružni i neprivlačni muškarci, ako su oženjeni ženstvenim i privlačnim ženama, obično se doživljavaju kao mnogo ljepši, sposobniji i uspješniji u društvu.

S druge strane, činjenica da je žena udata za zgodnog muškarca, nema nikakvog značaja za procjenu njene ličnosti.

Ako ambiciozna žena nije udata, nije koketna i ako se trudi da dođe do cilja neseksualnim sredstvima, obično se doživljava kao muškobanjasta, a želja za uspjehom tumači se posledicom kompleksa inferiornosti.

Žene se svakodnevno, putem medija, podsjećaju da je mit o ženskoj moći vezan za njen šarm i ženstvenost, i da se ženi bez seksualne privlačnosti teško otvaraju bilo koja vrata, bez obzira na obrazovanje i oštrinu duha. Posledica toga je da one u prosjeku ulažu mnogo veću energiju i materijalna sredstva za njegovanje tijela i održavanje svoje ljepote, nego u razvoj svog duha i individualnosti.

Zadržavajući ovaj stereotip, žene upadaju u zamku, jer uprkos svojoj želji da postanu slobodne i samostalne, prihvatajući standarde koje im društvo nameće, njegujući svoje tijelo više nego svoj duh, od sebe stvaraju objekat i plijen i troše mnogo vremena i energije tražeći potvrdu svoje ljepote, umesto svojih sposobnosti i svoje ličnosti. Žene koje viđamo u medijima su uglavnom mlade, atraktivnog fizičkog izgleda, u funkciji „uljepšavanja“.

Mladi ljudi, pogotovo mlade djevojke, osjećaju snažan pritisak medijskih prikaza koji im sugerišu da je fizički izgled prioritet. Mediji su dio jedne ogromne mašinerije koja ima za cilj da ostvari profit aktiviranjem najdubljih, sveprisutnih i opšepoznatih strahova, želja i nadanja ženske populacije.

people-1834717__340

Medijska eksploatacija seksualnosti

Što se tiče seksualnosti, mediji uglavnom eksploatišu seksualnost. Prisjetite se reklama koje gledate na TV i u novinama. Reklame su prepune seksualnih aluzija, jer je seksualnost ono što prodaje proizvod. Uprkos vjetrovima emancipacije koji planetom duvaju skoro cio vijek, žene još žive pod tiranijom postojećih shvatanja o standardima ženske ljepote i u strahu da mogu biti odbačene i zamijenjene ljepšim, mlađim i seksualno privlačnijim ženama. Lijep izgled žene postaje njena uniforma, bez koje joj se može lako desiti da izgubi radno mjesto i bude zanemarena u poslu ili u braku. Privlačno lice i tijelo ženi mogu osigurati ekonomski oslonac, sigurnost i uspijeh u društvu. Obična žena nalazi se u psihološkoj rastrzanosti između objektivnih uslova i očekivanja okoline. Sa televizijskog ekrana joj se projektuje lik uspješne poslovne žene novog vijeka, ona u svako doba dana mora besprekorno da izgleda, da nosi modernu garderobu, da je šarmantna i seksi. Sa druge strane, ona mora i besprekorno da kuva, pere veš, podiže djecu, održava kuću. Naravno, u realnosti ovo je nemoguće ostvariti, tako da žena počinje da sumnja u sebe i da se pita da li je sve u redu s njom. Kod žene se stvaraju kompleksi i nesigurnost. Ženi se navodno otvaraju vrata za karijeru, ali ako ne zasnuje porodicu do određenog roka, okolina je sažaljeva i posmatra kao neadekvatnu ili „neostvarenu”. Porodica je ipak „pravo” mjerilo njenog „uspijeha”.

A šta je sa muškarcima?  Kako se oni snalaze u ovakvom vrednosnom sistemu i kriterijumima privlačnosti?

Muškarci su u medijima prikazani kao aktivni, ozbiljni i stiče se utisak da se oni bave jako važnim stvarima. To je ideal koji oni teže da ostvaruju, što naravno nije nimalo jednostavno. U svakodnevnom životu muškarci su samo ljudska bića, koja se takođe suočavaju sa svojim ograničenjima, strahovima, problemima, ali i osjećanjem velikog pritiska usled očekivanja i kriterijuma koji se pred njih postavljaju. Takođe, nesigurnost u sopstvenoj polnoj ulozi je velika cijena koje muškarac u savremenom svijetu mora da izdrži, kao posledicu preuzimanja sve većeg broja društvenih uloga dostupnih suprotnom polu. Istovremno i dalje su prisutna predrasudna mišljenja da postoje neke socijalne uloge koje se za muški pol smatraju nedopustivim i neoprostivim, kao što su na primer kućni poslovi, ili čak i briga o djeci.

Pored socijalno osnažene žene muškarac se osjeća pozvanim da se takmiči i dokazuje, stalno u strahu da će ispasti gubitnik. Osjeća se ugroženo i strahuje od gubitka svoje pozicije u polnoj ulozi, sa kojom blisko povezuje svoju seksualnu ulogu dominantnog osvajača, i često može izgubiti seksualnu moć ili adekvatnost ukoliko se na drugim životnim planovima osjeća neostvareno.

Advertisements

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се / Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се / Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се / Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се / Промени )

Повезивање са %s