Stilovi rešavanja problema

Često ljudi govore o tome kako imaju sopstvene načine suočavanja sa problemom. Neki od ovih načina su više a neki manje efikasni po čovjeka i okolinu.

Ishodi rešavanja problema zavise od dve komponente: orjentacije u rešavanju problema i stila rešavanja problema.

Orjenentacija u rešavanju problema podrazumjeva opšta uvjerenja, stavove, i emocionalne reakcije neke osobe na probleme sa kojima se susreće u životu i njenu sposobnost da se sa njima uspješno nosi. Nečija orjentacija u rešavanju problema može biti negativna ili pozitivna. Pozitivnu orjentaciju u rešavanju problema imaju oni ljudi koji teže da problem shvate kao izazov, veruju da su problemi rešivi, smatraju da su je njihova sposobnost da rešavaju probleme velika, smatraju da za rešavanje problema treba vremena i truda, voljni su da suoče sa problemom a ne da ga izbjegavaju. Osobe sa negativnom orjentacijom u rešavanju problema vide problem kao pretnju, vjeruju da su problemi nerešivi, sumnjaju u svoje sposobnosti da riješe problem, bivaju posebno uznemireni kad se suoče s problemom ili negativnim emocijama.

Pozitivna orjentacija u rešavanju problema doprinosi rastu pozitivnih emocija i motivacije. Kada se tako pristupi i dođe do pozitivnog ishoda, osoba postaje sve svesnija svojih sposobnosti da reši problem i lako se sa njim ,,hvata u koštac“. Negativna orjentacija u rešavanju problema, međutim, može podstaknuti negativne emocije (npr. depresivne simptome i strah) što opet dovodi do izbegavanja problema i tako u krug.

Stilovi u rešavanju problema predstavljaju ponašanja koja ljudi najčešće biraju kada se susretnu sa problemom. Postoje tri stila suočavanja sa problemom. Racionalno rešavanje problema je stil koji je najefikasniji i najkorisniji u problematičnim situacijama. Zamislite sada jedan problem i pokušajte da ga provučete kroz sledeće korake koje podrazumeva ovaj stil:

•  Definištite problem, zatim istaknite realitične ciljeve koje želite postići i identifikujte prepreke koje bi vas mogle sprečiti u dostizanju tih ciljeva

• Smislite što više mogućih načina rešavanja problema

• Sagledajte sve moguće alternative a zatim se odlučite za onu koja vam donosi najviše koristi i najmanje štete

• Kada ste donijeli odluku o načinu rešavanja probema primjenite ga u praksi a nakon njegove primene sagledajte da li su posledice bile povoljne ili nepovoljne po vas. Ako su povoljne nastavite da upotrebljavate ovakve načine ponašanja i dalje ako nisu pokušajte da promenite strategiju sledeći put.

 

Pokušajte, za kraj, da otkrijete koji od ovih stilova rešavanja problema je vaš stil rešavanja problema. Važno je da znate da je moguće da ste u zavisnosti od vrste i veličine problema primenili možda sva tri od ovih stilova jer se oni međusobno ne isključuju. Takođe, odredite koja je vaša orjentacija u rešavanju problema. Kada to uradite probajte da sve one manje efikasne načine ponašanja u problematičnim situacijama zamenite efikasnijim, tako što ćete promeniti orjentaciju u rešavanju problema odnosno o problemu razmišljati na pozitivan način.

Advertisements

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се / Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се / Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се / Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се / Промени )

Повезивање са %s