Emocionalna inteligencija

Zamislite svijet u kojem ne biste mogli prepoznati kada je vaš prijatelj tužan ili kada je vaš partner ljut. To su sve situacije u kojima nam je ispravno razumijevanje i reagovanje na tuđe emocije vrlo važno.

Psiholozi ove sposobnosti razumijevanja i reagovanja na emocije nazivaju emocionalnom inteligencijom, stručnjaci čak sugerišu da je ona mnogo važnija od samog kofecijenta inteligencije, osobito u poslovnom svijetu. Naime, istraživanja pokazuju da su osobe s većim koeficjentom emocionalne inteligencije obično puno uspješnije od osoba kod kojih ove osobine nisu razvijene.

Šta je emocionalna inteligencija?

emoticons-150528_960_720Emocionalna inteligencija se odnosi na sposobnost da percipiramo, kontrolišemo i vrednujemo emocije. Neki naučnici smatraju da se emocionalna inteligencija može naučiti i ojačati, dok drugi tvrde da je to urođena osobina.

Godine 1990. Peter Salovey i John D. Mayer, vodeći naučnici u području emocionalne inteligencije, u  članku “Emocionalna inteligencija” definisali su ovu sposobnost kao “sposobnost uočavanja, procjene i izražavanja emocija; sposobnost pristupa osjećanja kada oni olakšavaju razmišljanje; sposobnost razumijevanja emocija i emocionalnih odjećaja, pa sposobnost regulacije emocija u svrhu pomaganja emocionalnom i intelektualnom razvitku.“

Četiri glavna područja emocionalne inteligencije

Salovey i Mayer predložili su model koji definiše četiri različita područja emocionalne inteligencije: percepcija emocija, sposobnost razumnog korištenja emocija, sposobnost razumijevanja emocija i sposobnost upravljanja emocijama.

  1. Percepcija emocija – prvi korak u razumijevanju emocija je da ih točno percipiramo. U mnogim slučajevima, to bi moglo uključivati razumijevanje neverbalnih signala, kao što su govor tijela i izrazi lica.
  2. Sposobnost razumnog korištenja emocija – sljedeći korak uključuje korištenje emocija tako da one pokreću razmišljanje i kognitivne aktivnosti. Emocije nam mogu pomoći da odaberemo prioritete na koje ćemo obratiti pažnju i način kako ćemo reagovati.
  3. Razumijevanje emocija – emocije koje mi vidimo mogu imati široku paletu značenja. Ako neko izražava bijesne emocije, posmatrač mora uvidjeti uzrok bijesa i što bi te emocije mogle značiti. Primjer, ako se vaš kolega ponaša ljutito, to bi moglo značiti da je nezadovoljan svojim ili vašim radom, ili to može biti zbog toga što je na putu do posla dobio kaznu za prebrzu vožnju, posvađao se sa suprugom i sl. Razumijevanje emocija je vrlo važno za ispravno upravljanje emocijama.
  4. Upravljanje emocijama – sposobnost upravljanja emocijama je ključni dio emocionalne inteligencije. Kontrolisanje emocija, reagovanje na odgovarajući način i sposobnost reagovanja na tuđe emocije su vrlo važan aspekt emocionalnog angažmana i o ovoj sposobnosti zavisi cjelokupna emocionalna inteligencija, a time posljedično i uspjeh, kako u poslovnom, tako i u privatnom životu.

Što uključuje emocionalna inteligencija?

Emocionalna inteligencija uključuje nekoliko važnih kompontenti:

  • Poznavanje vlastitih emocija
  • Kontrola intenziteta emocija
  • Motivisanje samoga sebe
  • Prepoznavanje emocija kod drugih ljudi (empatija)
  • Uspostavljanje i održavanje zdravih odnosa s drugim ljudima

Kako prepoznati osobe s visokim koeficjentom emocionalnalne inteligencije?

Osobe s visokom emocionalnom inteligencijom u pravilu odlično upravljaju svojim emocijama, jasno i izravno govore o njima, te znaju obrazložiti svoje emocije.smiley-1691280_960_720

Kao posljedica toga, osobe s visokom emocionalnom inteligencijom nikada ne dopuštaju da ih savladaju negativne emocije (strah, ljutnja, bijes, tuga, osjećaj krivice), jer su u stanju razumjeti uzroke takvih emocija i iskoristiti ih za pozitivno djelovanje.

Suprotno, osobe s niskom emocionalnom inteligencijom sklone su tome da ne govore i ne analiziraju svoja osjećanja, skloni su tome da dugo vremena osjećaju osjećaj krivice zbog pogrešnih poteza, izbjegavaju prihvatiti odgovornost za svoje postupke, nesigurne su, pesimistične i sklone prebacivanju krivice na druge osobe.

U odnosima s drugim ljudima, osobe s visokom emocionalnom inteligencijom odlično se snalaze. Jedan od razloga je upravo činjenica da ispravno tumače i, još važnije, pravilno reagiraju na tuđe emocije, što je važna osobina u interakciji s drugim ljudima. S druge strane, osobe s niskom emocionalnom inteligencijom često imaju vrlo mali krug bliskih prijatelja, zbog smanjene empatije odnosno nedostatka osjetljivosti za tuđe osjećaje te zbog teškog prihvaćanja novih stvari i pojava.

U prilogu možete testirati svoju emocionalnu inteligenciju:

http://zena.blic.rs/Zdravlje/5657/Test-emocionalne-inteligencije

Advertisements

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се / Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се / Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се / Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се / Промени )

Повезивање са %s